Doel: blij zijn met elkaar

Achtergrond

Dr. Brené Brown heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de relatie tussen blijdschap en dankbaarheid.  Uit haar enorme hoeveelheid onderzoeksgegevens komt duidelijk naar voren dat het niet zo is dat blijdschap tot dankbaarheid leidt, maar dat het andersom werkt. Mensen die actief ‘dankbaarheid’ praktiseren voelen meer blijdschap.

Klik op de link om ter inspiratie het filmpje van Brené Brown over dankbaarheid te bekijken.

Werkwijze:

Bedenk hoe jij structureel aandacht wilt besteden aan dankbaarheid binnen jouw gezin
Verzin een eigen aanpak of doe bijvoorbeeld als volgt:

Hang op de koelkast (of andere plek) een lijst met de titel “Dank je wel voor… “ waar iedereen zijn punten gedurende de week kan opschrijven.
In plaats van een lijst op te hangen kun je ook een brievenbus maken waarin iedereen zijn punten post.

Let gedurende de week op de dingen die je fijn vindt en schrijf ze op de lijst.
Maak je kinderen erop attent door iets te zeggen als “dit lijkt me een mooi punt voor op de lijst/in de brievenbus”. Vraag vrijblijvend of ze het misschien op de lijst willen schrijven. Dwing niet. Het gaat vooral om bewustwording.

Kies wekelijks een goed moment, bijvoorbeeld onder het eten of tijdens het gezinsoverleg om de lijst of briefjes in de brievenbus voor te lezen.

Wat je aandacht geeft groeit. Als je niet (meer) gewend bent om bewust aandacht te besteden aan de positieve dingen, voelt het misschien ongemakkelijk of gekunsteld. Zet door! Het wordt gewoner en gemakkelijker en na 3 weken kijk je automatisch anders. Je hersenen hebben nieuwe verbindingen gemaakt en zijn beter in staat om de positieve dingen te zien en te waarderen. Dit geeft een prettig basisgevoel.

Als je merkt dat de kinderen (of jijzelf) het gek vinden om dankbaarheid en waardering te  uiten, benoem dit. “voor wie voelt dit ongemakkelijk? …we zijn dit niet gewend, na een paar keer zal dit gekke gevoel verdwijnen.”

Tips en valkuilen

Het gaat om je openstellen voor dankbaarheid/waardering; om een prettig gevoel in jezelf te herkennen en daar uiting aan het geven. Door dit te delen voelen jij en je omgeving zich prettiger. Vanuit dit prettige gevoel is het gemakkelijker om samen te werken i.p.v. te vechten/vluchten/onderwerpen. Je creëert een klimaat waarin gewenst gedrag gemakkelijker ontstaat.
Dit is iets anders dan belonen/complimenten geven om bepaald gedrag te stimuleren.
Als je gericht bent op het veranderen van de ander, je kind te laten doen wat jij wilt, voelen sensitieve kinderen dat haarfijn aan en vaak verzetten ze zich daar tegen.
Word je komende tijd verder bewust van de manier  waarop jij aandacht besteedt aan het positieve. Uit je je dankbaarheid/waardering of geef je complimenten om de ander te veranderen? Bouw het uiten van dankbaarheid verder uit zoals hierboven is beschreven.

2 Comments

  • Ha Marieke,
    Prachtig! Heel mooi hoe Brenee Brown het verwoordt! Ik herken het helemaal! Fijn dat je het onder de aandacht brengt in deze tijd waarin we zo bezig zijn met allerlei materiële zaken waar we ons druk om maken! Fijne kerstdagen en veel dankbaarheid gewenst in het nieuwe jaar!
    Warme groet, Marina

  • Wauw, wat een geweldig filmpje. Simpel en toch eenvoudig. Iets wat we op dit moment in een woelige periode heel erg nodig hebben, dank je wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *